Onze publicaties

Gespreid bedje of een spijkerbed?

In familiebedrijven is doorgaans veel te doen over de opvolging. De nieuwe generatie heeft zelden het gevoel dat ze in een gespreid bedje terechtkomt. In dit boek laten experts en opvolgers zien hoe dat komt en wat belangrijke stappen in het proces zijn: eerst het bedrijf in, en vervolgens naar een leidinggevende positie, maar ook de stap naar overname van het eigendom.

Welke problemen en twijfels duiken op, en hoe kunnen opvolgers de uitdagingen aanpakken? Wat doen ze als ze een zak geld krijgen aangeboden? Acht portretten van verschillende opvolgers laten zien dat zij elk een uniek verhaal hebben, in hun eigen bedrijf met hun eigen familie. Deze acht portretten laten zien dat het opvolgingsproces soms een spijkerbed blijkt. Een door de auteurs breed opgezet onderzoek onder opvolgers ondersteunt de verhalen met feiten en cijfers.

Bestellen

Het Familiestatuut

Vroeg of laat komt een familiebedrijf voor nieuwe keuzes te staan. Hoe gaan we verder? Wie heeft welke rol? Hoe houden we de familie erbij betrokken? Lastige vragen, want de belangen van de familie, het bedrijf en de eigenaren willen nog weleens botsen. Het opstellen van een familiestatuut is een uitstekend middel om het gesprek op gang te krijgen, de belangen en opvattingen te verhelderen en goede afspraken te maken.

In dit boek vertellen Jacqueline van Zwol en Albert Jan Thomassen waarom je een familiestatuut opstelt, wat je er in zet en hoe je het aanpakt. Ze geven talloze voorbeelden uit de praktijk van kleine en grote familiebedrijven en reiken praktische handvatten aan om direct mee aan de slag te gaan.

Bestellen

In gesprek met Ilse Matser over de drijfveren van eigenaren van familiebedrijven

Samen met Ilse Matser verkennen we de persoonlijke drijfveren om eigenaar te zijn van een familiebedrijf. Wat doe je als je ouders je vragen of je geïnteresseerd bent om in de nabije toekomst eigenaar te worden van het familiebedrijf? Zeg je ja of zeg je nee, en als je ja zegt welke motieven liggen hieraan dan ten grondslag? Trots op het bedrijf? Je ouders een plezier willen doen? Voor het geld? De kans om iets heel bijzonders te doen met je zus en broer? Of een combinatie van al die factoren? Duidelijk is dat verschillende motieven de keuze beïnvloeden. Ook als je al tien jaar eigenaar bent, is inzicht van drijfveren essentieel om als team van eigenaren goed te kunnen functioneren.

Luister Podcast

Meer weten?

Neem gerust contact op.