Blog

De ROI2 van het familiebedrijf

By maart 2018 september 16th, 2019 No Comments

Veel ondernemers weten niet anders. ROI, return on investment, is meer dan winst en rendement op het eigen vermogen. Een ondernemer begint een eigen bedrijf omdat hij een visie heeft die hij wil realiseren. Winst is een middel om dat doel te bereiken. Voldoende rendement op het eigen vermogen is een voorwaarde voor continuïteit.

Het is opvallend dat veel oprichters niet alleen met de opbouw van hun bedrijf bezig zijn maar ook andere drijfveren hebben die meespelen. Zo bouwt de onderneming een eigen DNA op, gedreven door die visie en hoe de oprichter tegen de onderneming aankijkt. Als het bedrijf overgaat op de volgende generatie dan ontstaat een familiebedrijf en reist dit DNA mee.

De familie bouwt verder aan het bedrijf en streeft voldoende financieel rendement na. Maar in het DNA zit vaak een ook een streven naar zaken die de familie daarnaast belangrijk vindt. Waar de familie impact mee wil hebben. En als dat lukt, voelt dat goed. Dat gevoel is ook een rendement. Het rendement van de impact die je hebt als familie met je producten of diensten en met de mogelijkheden die de onderneming biedt. Daarmee krijg je een Return on Investment in het kwadraat: de ROI2 van het familiebedrijf. Een voorbeeld om deze dubbele ROI te illustreren.

Een industrieel familiebedrijf is in handen is van de tweede generatie. Het bedrijf staat bekend om zijn aandacht voor opleiding van jonge mensen. De DGA vertelt waar dat vandaan komt: “Ik kan mij nog goed herinneren hoe dankbaar mijn vader altijd is geweest voor de leerschool die hij heeft gehad voor hij zijn eigen bedrijf begon. Hij herinnerde er mij regelmatig aan dat hij voor zichzelf kon beginnen zonder dat zijn toenmalige baas hem iets in de weg stond. Daarom heeft hij altijd veel met jonge mensen gewerkt. Toen hij de leiding aan mij overdroeg hebben we samen gekeken hoeveel van die jonge mensen in zijn tijd voor zichzelf zijn begonnen. Er bleken tien nieuwe bedrijven uit voort gekomen te zijn”. Het beleid van zijn vader heeft de DGA doorgezet, maar hij maakt zich in toenemende mate zorgen om de vakkennis in de branche. “Daarom heb ik heel bewust de samenwerking opgezocht met technische opleidingen. Door gastcolleges te geven, maar ook in gesprek te gaan met de directies van die scholen. De centrale vraag is hoe we de vakkennis kunnen behouden en doorgeven”.

Zijn drijfveer is enerzijds om het vak in stand te houden, want daar profiteert de hele branche van. Anderzijds geeft het hem veel voldoening om jonge mensen alle ruimte en kansen te bieden in zijn eigen familiebedrijf. Dat is de impact die hij wil maken, die impact levert hem een goed gevoel op. Daar profiteert ook het bedrijf van. Dubbel rendement dus.

Wat is uw ROI2?

Meer weten? Neem gerust contact op.